Koç Holding ve Sabancı Holding ülkemizin en büyük ve en değerli şirketleri arasında yer alıyor. Hatta öyle ki bu iki şirket Türkiye ekonomisinin şekillenmesinde de büyük bir role sahip.
Dikkatleri yalnızca ticari başarılarıyla değil, aralarındaki kıyasıya rekabetle de üzerlerine çeken Koç ve Sabancı Holding, geçmiş yıllardan bu yana ticaret arenasında gerçek bir arenadaymışçasına savaşıyor.
Aslında on yıllar boyunca sürecek savaşın fitili SASA’yla ateşleniyor.
60’lı yılların sonlarına doğru Vehbi Koç önderliğinde bir ortaklık bünyesinde kurulması planlanan sentetik iplik fabrikasının Sabancı tarafından bir şekilde engellenmesiyle başlıyor.
Öyle ki, Koç Holding’in Kimya Endüstrisi Kurumu (KEK) isimli bir projeye Sabancı’yı da dahil etmek istediği fakat Sabancı’nın biraz agresif bir şekilde bu teklifi reddettiği biliniyor.
Koç’un teklifini reddetmesinin ardından SASA isimli kendi polyester fabrikasını kuran Sabancı sektörde ilk ve tek olmayı başarıyor ve Koç’un radarına girmiş oluyor
Böylelikle de taraflar arasında şu anda hikâyesini anlattığımız soğuk savaşın başladığı söyleniyor.
Koç’un bu olayı hiç unutmadığı ve yıllar sonra bile bu konuya sitem ettiği söyleniyor.
SASA ile temelleri atılan bu soğuk savaş Sabancı’nın Koç’un egemen olduğu lastik sektörüne girmesiyle yeniden alevleniyor.
Daha sonra aşağıdaki içerikte detaylıca anlattığımız Garanti Bankası savaşı yaşanıyor.
Tabii ikili arasındaki rekabet her alanda kendini göstermeye devam ediyor.
Yabancı ortaklıklara başlayarak General Electrics ile ortaklık yapan Koç’un ardından Sabancı da yabancı ortaklıklardaki fırsatın peşinde koşuyor ve Bayer, Philips vb. şirketlerle ortaklık anlaşmaları imzalıyor.
Ortaklık yarışını da tahmin edersiniz ki yurt dışında yatırım yapma yarışı izliyor ve ikili artarda yurt dışı yatırımlarıyla fabrikalar açıyor.
Rekabet çeşitli sektörlerde kendini göstermeye devam ediyor.
Soğuk savaş hız kesmeden devam ederken otomobil sektöründe de baş göstermeye başlıyor.
Koç ve Oyak-Renault hakimiyetinde olan otomobil piyasasına da iddialı bir giriş yapmak isteyen Sabancı, daha sonra amiral gemilerinden biri olacak olan Temsa’yla otomotiv sektörüne giriyor.
Neredeyse hiçbir sektörde Koç’un peşini bırakmamaya çalışan Sabancı, rekabeti perakende alanında da sürdürüyor.
Hatta bir dönem Gima isimli zincir marketlerin satın alınmasında karşı karşıya geldikleri biliniyor.
Özetle, Sabancı ve Koç’un ezeli rekabeti her alanda kendini gösteriyor.
Koç ve Sabancı ile ilgili diğer içeriklerimiz: